Pehelykönnyű finomságok – zab, kukorica, rizs

Itt az ősz újra, elindult az iskola, óvoda, a reggelek sietősebbek, bolondabbak lettek. De akár gyerkőcökkel, akár nélkülük indítjuk a napot, biztosan mind érezzük a változást. Hamarosan egyre rövidülnek a nappalok, és bár még kellemes meleg van, de hamar elérkezik a komor őszi időjárás is. Ilyenkor nagyon sokan kedvelik a különféle gabonapelyhekből készült reggeliket, hiszen egyszerű az elkészítésük, laktatóak, egészségesek, finomak.

De a klasszikus kukoricapelyhen kívül bőven akad még választási lehetőségünk.

No de nem ám a cukrozott, ízesített pelyhek között, hanem megannyi, natúr, de tápláló és ízletes fogás, amit sokféleképp el tudunk készíteni, s nem utolsó sorban, a magunk ízvilága szerint alakíthatunk.

A kukorica mellett méltán népszerűvé vált a zabpehely, emellett pedig a köles, a hajdina, a tönköly, a rizs pelyhesített változata kezd ismert és kedvelt lenni.

A pelyhesítésről röviden

A különféle gabonapelyheket sokan ismerik, de magát az eljárást már kevesebben. A pelyhesítés során a száraz szemeket gőzzel kezelik, majd hengerpárok között szétnyomják, lapítják, pehely formájúvá alakítják; végezetül szárítják. (Ez a sorrend esetlegesen változhat, pl a kukoricát előbb szárítják, s azután hengerelik.) Az így kapott pelyhek könnyebben emészthetők. Csecsemők első ételeinek is alkalmazzák, illetve modern, tudatos táplálkozásban és az egyes diétákban kedveltek.

Leggyakrabban zabot, kukoricát, búzát, tönkölyt, rizst pelyhesítenek, de elterjedt mára a köles és a hajdina is.

Zabpehely

Mára rendkívül népszerű lett. Számos táplálkozási vagy táplálkozásból fakadó problémára javasolják.

Gyengébb gyomrúak kifejezetten szeretik a zabpelyhet. Tápanyagokban, rostban, fehérjében rendkívül gazdag, ízletes reggeli (s más ételek) fő alapanyaga.

Kedvezően hat a koleszterinszintre; a rosttartalma a vércukorszint szabályozásában támogat, illetve az emésztés, a belek megfelelő működésében van szerepe. Hosszantartó telítettségérzetet biztosít, így a kiegyensúlyozott étrend nélkülözhetetlen eleme.

Ásványi anyagokban, nyomelemekben dús: található benne kálium, kalcium, magnézium, vas, foszfor, szelén és cink. A növényi eredetű fehérjéket tekintve kiemelkedő a fehérjetartalma, illetve magas a B- és az E-vitamintartalma is.

Bár a zab alapvetően gluténmentes, de a benne található fehérje (avenin) miatt az arra érzékenyeknek puffadást, kellemetlen érzetet okozhat a gyomorban. Így aki még nem fogyasztott, érdemes kis mennyiségben kóstolnia először.

Készíthetünk belőle / vele: zabkását, granolát, müzliszeleteket, kekszeket, süteményeket, sőt akár panír eleme is lehet.

Kukoricapehely

Az édeskukoricából készült pelyhet ismerik talán a legtöbben. A világon szinte mindenhol fogyasztják; kedvelt reggeli csemege, melyet a natúr változatán túl számos más ízesítéssel is megtalálhatunk.

Akárcsak a zab, a kukoricapehely is szuper ásványi anyag és vitaminforrás. Kalcium, kálium, vas, foszfor, nátrium, magnézium, A-, B1 és B2 vitaminokban gazdag élelmiszer. Rostforrás, mely serkenti az emésztést.

A kukoricapehely (és persze a liszt) a legismertebb gluténmentes alternatíva az arra érzékenyek, cölikáliások között. Fogyasztható önmagában, de készítenek vele müzliket, süteményeket, édességeket, s ez is kiválóan alkalmas panírozáshoz. Ropogós, különleges eredményt érhetünk el vele.

TIPP:

Ha csemetéinket (vagy magunkat) szeretnénk meglepni egy kis gyors, házi finomsággal, akkor íme egy egyszerű trükk.

Olvasszunk fel vízgőz fölött (lehetőleg) cukormentes, magas kakaótartalmú csokoládét. Ebbe forgassunk bele annyi kukoricapelyhet, amit felvesz és még kényelmesen befed minden szemet a csokoládé.

Evőkanál segítségével, kis falatokat formázva szedjük ki egy alufóliával bélelt tálcára, úgy, hogy a falatkák ne érjenek össze. Hűtőben hagyjuk megdermedni, és fogyasztásig hűvös, hideg helyen, zárt dobozban tároljuk.

Haladók és kísérletezgető kedvűek keverhetnek bele apróra vágott mandulát, mogyorót, vagy akár mazsolát is, a még olvadt csokis darabokat megszórhatják kókuszreszelékkel.

Gyümölcsös változathoz vagy sima reggeli esetén pedig tökéletesen passzol hozzá valamilyen liofilizált gyümölcs (málna, eper, banán).

Rizspehely

Szerencsére ez is egyre inkább kedvelt reggeliző pehellyé vált. Könnyen emészthető és tápanyagokban gazdag. Fantasztikus fehérjeforrás, és emellett többfélemódon használható konyhai alapanyag.

A rizspehely nem tartalmaz glutént, és elhanyagolható mennyiségű zsír van benne, ami biztonságosan fogyaszthatóvá teszi csecsemők és gyermekek, valamint allergiások, betegek és idős emberek számára is. Magas a B-vitamin tartalma. A B-vitaminnak fontos szerepe van a depresszió és a szorongás enyhítésében, továbbá energiát biztosítanak a szervezet számára és támogatja a zsírok, fehérjék és szénhidrátok anyagcseréjét. Kifejezetten jó hatással van az agy és az idegrendszer működésére. Gyermekkori hiperaktivitás esetén B-vitamin pótlását szokták javasolni.

Készíthetünk belőle kását, vagy használhatjuk levesekhez is, de számos más, kreatív felhasználási lehetősége van. Használható sütemények, pudingok, palacsinták és akár gyümölcspiték készítéséhez is.

Csecsemők hozzátáplálásának megkezdésekor a rizspehely az egyik leggyakoribb alapanyag a gabonafélék közül.