A mozgás szerepe az egészségmegőrzésben

Jó pár cikket osztottunk meg, mit érdemes beilleszteni a táplálkozásunkba. Hogyan érdemes étkeznünk, hogyan hatnak ránk a zsírok, vitaminok, a megfelelő folyadékfogyasztás. Ajánlottunk recepteket is, melyekkel könnyedén finom, mennyei falatokat varázsolhatunk az asztalunkra.

Mindez viszont nem teljes, nem ér annyit, ha a rendszeres mozgást nem illesztjük be napjainkba.

A sport, a mozgás nem kellemetlen, nem jár nehézséggel, mint amit sokan gondolunk elsőre. A friss levegőn töltött napi 20-30 perc séta is már átmozgatja izmainkat, fáradt tagjainkat, és oxigénnel tölti fel tüdőnket, sejtjeinket.

Miért fontos, hogy rendszeresen mozogjunk?

Nézzük picit mélyebbre!

 

  1. A szív

A szívünknek elengedhetetlen, hogy rendszeresen érje fizikai aktivitás. Ennek hatására a szívizom erősödik, nő a teljesítőképessége. Minél aktívabb életet élünk, annál kisebb a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázata.

  1. A vérnyomás

Rendszeres fizikai aktivitás hatására bizonyítottan csökken a magas vérnyomás kialakulásának kockázata, illetve akiknél ez már fennáll, ott jelentős javulás érhető el.

  1. Koleszterin

Beszéltünk már róla, hogy a vérben a kétféle koleszterin a HDL (védő) és az LDL (rossz, vagy ártó) található. Rendszeres mozgás hatására a HDL koleszterin szintje emelkedik, még az LDL szintje csökken. Az artériák falán nem rakódik le zsír és más káros anyagok, plakkok. Csökken a vérrögök kialakulásának esélye a szív- és koszorú erekben (ami szívinfarktushoz vezetne); illetve az agyat elláó artériákban is, melyek pedig stroke-ot okozhatnak.

  1. A tüdő

A tüdővel hasonló a helyzet, mint a szívünkkel. Rendszeres mozgásnak köszönhetően megnő a tüdő kapacitása.

  1. Az agy

A mozgás oldja a stresszt, a szorongást, csökkenti a depressziós tüneteket, javítja a hangulatot. A hangulatjavítónak is nevezett hormon, a szerotonin és a fájdalomcsillapító és általános kellemes érzést adó endorfin hormon felszabadulását, termelődését serkenti.

  1. A bőr

A sportnak vagy akárcsak a rendszeres mozgásnak (séta, kocogás is lehet) hála, a vérkeringés fokozódik, ezáltal több oxigén és több tápanyag jut el a bőr sejtjeihez.  Izzadáskor pedig a felesleges méreganyagoktól szabadul meg a szervezet.

  1. Az immunrendszerünk

A sportnak hála az immunrendszerünk bizonyítottan erősödik, szervezetünk ellenállóbbá válik. Érdemes legalább heti néhányszor egy-egy hosszabb vagy naponta 20-30 perc kellemes sétát, vagy mérsékelt tempójú kocogást, biciklizést beiktatni.

A nagy intenzitású, megerőltető mozgásformákat legyengült immunrendszerrel azonban kerüljük!

  1. Cukorbetegség

A rendszeres sporttal, testmozgással meg tudjuk előzni, illetve képesek vagyunk kordában tartani a 2-es típusú cukorbetegséget. Ha mozgunk, az inzulin – az a hormon, amelynek kulcsszerepe van a vércukorszint szabályozásában – jobban ki tudja fejteni a hatását, így a vércukorszint ellenőrzés alatt tartható.

  1. A csontok

A gravitáció ellen ható mozgások és gyakorlatok, mint a futás, lépcsőzés, súlyzózás, segítenek a csonttömeg megtartásában, így megelőzhető, illetve mérsékelhető a csontritkulás.

  1. Az izomzat

Az talán senki számára nem újdonság, hogy a rendszeres sport, edzés hatására izomzatunk fejlődik, izmaink megerősödnek. A csontok védettek lesznek a sérülésektől. A fejlettebb izomzat stabilitást ad, javítja az egyensúlyt és a koordinációt. Ez utóbbinak különös jelentősége van az időskori elesések megelőzésében.

  1. Az ízületek

A rendszeres testmozgás beolajozza az ízületeket, ezáltal csökken az ízületi fájdalom és merevség. Ezen kívül az ízületi gyulladás esetén növeli a hajlékonyságot és az izomerőt.

  1. A testsúlyunk, az alakunk

A másik nem meglepő tény, hogy a mozgás kulcsfontosságú az elhízás megelőzésében, kezelésében. Rendszeres mozgással elégethetők a felesleges kalóriák, így azok nem rakódnak le a szervezet zsírraktáraiban, illetve a testsúlycsökkentéshez szükséges kalóriadeficit előállításában a diéta mellett a másik fontos tényező.

 

Akkor mit is válasszunk?

 

Heti 4-5 alkalommal, alkalmanként legalább félóra könnyebb mozgás is már pozitívan hat egészségünkre.

Igyekezzünk olyan mozgásformát választani, melyet évezettel tudunk végezni, és ami még fontosabb, rendszeresen.

Ez lehet a már többször említett séta vagy kocogás, de biciklizés, úszás, futás, tánc, jóga, korcsolya, bármi lehet, amit örömmel végzünk.

Figyeljünk oda, hogy korunknak, egészségi és edzettségi állapotunknak megfelelő mozgást válasszunk! Így elkerülhető az esetleges sérülés vagy a szervezetünk túlterhelése.

A mozgás sejtszinten regenerál, gyógyít, felszabadít, boldogabbá tesz. Elkerülhetők az szív- és érrendszeri problémák. Szépíti a bőrt, serkenti az agyműködést, elűzi a depressziót. Jót tesz csontjainknak, ízületeinknek, és még az alakunkra is kedvezően hat.

Minden diéta és kordában tartott étkezés haszontalan, a mozgás nélkül. Ez természetesen fordítottan is igaz. Figyeljünk oda, mivel töltjük fel szervezetünk készleteit!

Egy biztos, saját magunk érdekében illesszük be napjainkba azt a sportot, mozgásformát, ami leginkább passzol hozzánk! Legyünk egészségesek! Legyünk boldogok!