Sárgaborsó hatása a szervezetre

A sárgaborsó hatásait kevesen ismerik. Eláruljuk miért érdemes beiktatnod az étrendedbe.

A hüvelyesek közül a csicseriborsót már taglaltuk, mi több, mutattunk is pár szuperfinom és egészséges receptet is. Azonban több választási lehetőségünk van. A zöldborsóval nehéz ugyan versenyezni, frissessége, színe, íze, zamata, mind rendkívüli. De a sárgaborsót sokan nem is tudják, hogy szinte ugyanaz!

A sárgaborsó jótékony hatása

Az hogy a zöldborsó és a sárgaborsó egészséges, szinte mondani sem kell, de nézzünk utána alaposabban, hogy miért érdemes rendszeresen fogyasztani.

A sárgaborsót, felezve Európában és hazánkban is már régóta szeretett és használt alapanyag. Kapható felezetten és egészben is. A felezett sárgaborsón a külső, vékony héj el van távolítva, így a rosttartalma alacsonyabb, és ezt ismerik inkább hazánkban. Azonban az egész sárgaborsó esetében a külső héj még ott marad, így ebben az esetben magasabb a rosttartalma is. Ezt az indiai, ázsiai konyha rendkívül kedveli.

A sárgaborsó mindkét formája bővelkedik vitaminokban és ásványi anyagokban, sok fehérjét tartalmaz. A növényi étrendet folytatók számára kitűnő választás, mert a húsban található vitaminokat „pótolja”.Komplex B-vitamin forrás. Ezen kívül E- és C-vitamint is. Tökéletes magnézium-, folsav-, karotin-, kálium-, kalcium-, molibdén-, réz-, mangán-, foszfor- és vasforrás.

A sárgaborsó jótékony társa a gyomornak, kíméletesen laktat, táplálja az izmokat, nyugtató és vérnyomáscsökkentő hatású. Káliumtartalma révén csökkenti a vérnyomást, ezért szívbetegek számára is ajánlott a fogyasztása. Képes szabályozni a vérnyomást és a koleszterinszintet, kiváló a rosttartalma, nem mellékesen sok nélkülözhetetlen ásványi sót is tartalmaz.

A többi hüvelyeshez hasonlóan, a sárgaborsót is érdemes egy éjszakára vízbe áztatni, hogy megpuhuljon és csökkentsük a főzési idejét. Jól illik hozzá a fokhagyma, rozmaring, koriander, petrezselyemzöld, pirospaprika, chili, gyömbér, kurkuma, római kömény.

A sárgaborsó tápértéke

Főtt állapotában kevesebb kalóriát és sajnos valamivel kevesebb fehérjét tartalmaz, de még így hihetetlenül tápláló. 100 gramm főtt sárgaborsó mindössze 118 kcal-t tartalmaz, 12,8 gramm szénhidrátot, és ebből csupán 2,9 gramm cukrot. Ebben a mennyiségben is 8,3 gramm fehérje, 0,4 gramm zsír, 8,3 gramm rost található. Glikémiás indexe alacsony, 32. (40 alatt alacsony.)

A fentiekből persze nem derül ki élvezeti értéke, mindenképp érdemes megkóstolni, hiszen nem csak a puding, de a sárgaborsó próbája is az evés. Leggyakrabban főzeléknek, levesnek készítik el, de curry-ben és egytálételekben is megállja a helyét.